Timantintekijät 2021
Valjastamme Design Venturen oman version Leijonan luolasta sparraamaan sinun ideasi entistä timanttisemmaksi.
Timantintekijöissä louhitaan ideoita, puristetaan ja tiivistetään niiden konsepteja, lopuksi hiotaan niistä kimaltelevia timantteja. Keskeistä on muotoilun ja viestinnän käyttö sekä kannustus oman työsi kehittämiseen.
Tule hiomaan timanttisinta ideaasi ammattilaisraadin kanssa ja voita iPad Pro 2021!
Haku Timantintekijöihin päättyy keskiviikkona 11.11. ja finaali on torstaina 25.11.2021.
Kilpailussa on kaksi sarjaa: yrityksille ja opiskelijoille.
Hae mukaan alla olevan ohjeen mukaan.
Vaihe 1. Louhinta: Lähetä idea TIMANTINTEKIJÖILLE
Toimita raadille esittelysi tuotteesta/palvelusta/ideasta –
Hakemuksen max. koko 3 sivua/slaidia, joissa ovat alla olevat kohdat.
Kohta 1 – “Tuotteen/palvelun/idean esittely”
Esittele ideasi selkeästi ja tärkeimmät ominaispiirteet huomioiden. Ajattele tätä ns. hissipuheena. Hissipuhe on 20–30 sekunnin vakuuttava esitys sinusta ja/tai tuotteestasi/palvelustasi. Sana “hissipuhe” tulee siitä, että se on suunnilleen se aika mikä sinulla on vakuuttaa viereinen henkilö hississä pohjakerroksesta ylimpään kerrokseen sinun bisneksestäsi tai tuotteistasi.
Kohta 2 – “Kevyt SWOT-analyysi projektista”
SWOT-analyysi on yksinkertainen ja moneen tilanteeseen sopiva työkalu, kun on tarpeen kartoittaa kokonaistilanne jostakin asiasta, esimerkiksi projektin kokonaiskuvasta, jostakin suunnitelmasta tai toiminnan jostakin osa-alueesta. Tämän tekeminen auttaa myös siinä vaiheessa, jos ideaa lähdetään viemään eteenpäin ja haetaan kenties joskus yrityksen aloittamiseen starttirahaa.
Neljään ruutuun listataan asiaan liittyvät vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.
Voit käyttää vaikka ranskalaisia viivoja!
SWOT= Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threads
Kohta 3 – “Liiketoiminnan alkupuraisu”
Tässä on kaksi kohtaa – A ja B.
A – Liiketoiminnan tavoitteet – Millaisia konkreettisia tavoitteita asetat ideallesi nyt tai viiden vuoden päähän? Tavoitteet voivat koskea esim. liikevaihtoa, henkilöstömäärää, kannattavuutta, kestävää kehitystä, yrityksen asemaa markkinoilla tai asiakasmääriä. Tyyli on vapaa tavoitteiden kirjaamiseen, mutta yritä tarkastella projektiasi varsinkin kestävän kehityksen kannalta.
B – Alustava budjettihahmotelma – Mistä raha tulee ja mihin kaikkeen sitä menee? Meneekö asian valmistamiseen satasia vai tuhansia, onko myyntihinta satasia vai tuhansia? Valmistuskustannuksia (raaka-aineet, työt, rahti, jne.), kiinteitä kuluja (websivut, kassajärjestelmän ylläpito, vuokrat työtiloista tai liikkeistä, jne.). Minkälaisia rahoitusmahdollisuuksia sinulla voisi olla? Tyyli on hahmotelmalle vapaa, mutta tarkastele projektiasi realistisesti.